2800 wypożyczeń nowego roweru metropolitalnego w ciągu doby
"Pierwszej doby mieliśmy 2800 wypożyczeń. Nie było żadnych technologicznych problemów. Spodziewamy się, że w Metropolii będziemy generować 10-12 mln wypożyczeni rocznie i to przy ostrożnych szacunkach" – powiedział Wojtkiewicz.
W niedzielę nowe rowery miejskie zostały udostępnione użytkownikom w ośmiu miastach: Chorzowie, Czeladzi, Gliwicach, Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Tychach oraz Zabrzu. W sumie na ulicach pojawiło się 1860 jednośladów.
Docelowo Metrorower ma funkcjonować w 31 gminach GZM. Na przełomie lipca i sierpnia 2024 r. gotowa powinna być sieć złożona z 7000 jednośladów i 924 stacji. Metropolia ustaliła z firmą Nextbike, która jest operatorem systemu, że cały projekt zostanie zrealizowany rok szybciej, niż zakładała umowa.
"Metrorower jest integralną częścią transportu publicznego w Metropolii. Uważamy, że to rozwiązanie na tzw. ostatnią milę. Można dojechać nim z domu na przystanek, przesiąść się w autobus, a następnie z przystanku do pracy" – wyjaśnił Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.
Podkreślił, że to największy i najnowocześniejszy w Polsce system rowerów miejskich, który jest zintegrowany z innymi środkami transportu – autobusami, tramwajami, trolejbusami, a od 1 marca 2024 r. także z pociągami Kolei Śląskich i POLREGIO. Wówczas zacznie obowiązywać wspólny Metrobilet.
Metrorower to sieć czwartej generacji, co oznacza, że rowerów nie trzeba wpinać do stojaków na stacjach. Wyposażono je w blokadę O-lock, która otwiera się automatycznie po wypożyczeniu. Aby zakończyć przejazd, należy zamknąć ją ręcznie. Rowery można zwracać także w wyznaczonym obszarze poza stacjami, ale wiąże się to z dodatkową opłatą.
Nowe rowery miejskie w Metropolii to najnowsze modele SmartBike 2.0, wyposażone w nadajniki GPS, co ułatwia ich wypożyczanie oraz lokalizację. Są lżejsze, bardziej zwinne i dynamiczne oraz wygodniejsze od tych, którymi dotąd można było się poruszać w poszczególnych miastach.
Rowery można wypożyczać w aplikacji Metrorower, która jest dostępna w sklepach App Store, Google Play oraz AppGallery. Pierwsze 30 minut jazdy kosztuje 1 zł. Opłata rośnie za każde kolejne rozpoczęte 30 minut. Dostępne są abonamenty. Codziennie za darmo przez 60 minut mogą jeździć posiadacze biletów średniookresowych i długookresowych w systemie Transport GZM. Dotyczy to także uczniów do 16 roku życia, którzy mogą poruszać się transportem publiczny za darmo.
Użytkownikom Metroroweru udostępniono funkcję postoju. To oznacza, że mogą podjechać w dane miejsce, zostawić tam rower i mieć pewność, że będzie na nich czekał, ponieważ nikt inny w tym czasie go nie wypożyczy. Jednoślady można także rezerwować.(PAP)
Autor: Patryk Osadnik
pato/ mir/