W 2023 r. w miejskich przychodniach i szpitalach pacjenci nie zjawili się na ponad 235 tys. wizyt
W informacji Urzędu m.st. Warszawy wskazano, że niestawianie się pacjentów na umówione wizyty lekarskie to zjawisko ogólnopolskie. Problem dotyczy również miejskich podmiotów leczniczych.
Chodzi zarówno o wizyty u lekarzy pierwszego kontaktu, jak również o konsultacje specjalistyczne, na które wymagane jest wcześniejsze skierowanie, czy rehabilitacje.
Ratusz podnosi, że czas oczekiwania na wizyty wydłużył się m.in. z powodu pandemii koronawirusa, która znacząco pogłębiła zjawisko tzw. długu zdrowotnego. Z powodu odwoływanych w tym czasie konsultacji i planowych zabiegów i operacji, wiele osób nie miało możliwości lub zrezygnowało z leczenia.
„W ubiegłym roku, w 9 miejskich szpitalach i sieci przychodni, nie odbyło się ponad 235 tys. wizyt. To oznacza, że średnio każdego dnia pacjenci nie zjawili się na ponad 640 umówionych konsultacjach” – komentuje zastępczyni prezydenta Warszawy, odpowiedzialna m.in. za miejską politykę zdrowotną Renata Kaznowska, cytowana w informacji ratusza.
„Systematycznie wprowadzamy w naszych podmiotach rozwiązania, które ułatwiają wcześniejsze odwołanie wizyty. W tym celu dzwonimy do pacjentów, wysyłamy SMS-y przypominające o terminie konsultacji, udostępniamy również możliwość całodobowego odwołania wizyty za pośrednictwem portali pacjenta i dedykowanych adresów e-mail. Dzięki temu widzimy, że licznik nieodwołanych wizyt maleje, ale nadal jest to problem” – dodała.
Z danych ratusza wynika, że w 2022 roku w miejskich placówkach medycznych nie odbyło się niemal 330 tys. wizyt. (PAP)
Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl
ktl/ agz/